Met een kettlebell training kwam ik voor het eerst in aanraking rond 2014. Ik begon toen met actief sporten. In het begin heb ik die dingen enorm lopen vervloeken, ik was tenslotte niet echt sportief. Inmiddels zijn ze niet meer weg te denken in mijn trainingen en vertel ik je graag waarom een kettlebell training zo goed voor je is. Ook deel ik mijn favoriete workouts waar je misschien wel wat inspiratie uit kunt halen?

Ik was niet de enige die de kettlebell training vervloekte want ook mijn mede sporters waren altijd flink aan het mopperen. Gelukkig kwam er op een gegeven moment bij mij het moment dat ik het juist super leuk ging vinden omdat ik de techniek onder de knie kreeg en ik steeds meer gewicht kon gebruiken.

Cardio en kracht in 1 workout

De kettlebells heb je in diverse gewichten waardoor het ook uitermate geschikt is voor beginners. Het leuke is dat je op een gegeven moment gaat merken dat je steeds zwaardere gewichten kunt gebruiken en je dus nog meer met kracht aan het trainen bent. Ook kun je kracht en cardio prima combineren door bijvoorbeeld oefeningen sneller te doen of er extra bewegngen aan toe te voegen. Één van mijn favoriete workouts is de 20 minuten kettlebell bootcamp, ideaal om vet te verbranden.

Trainen waar je maar wil

Het voordeel van een kettlebell training is dat je overal kunt trainen. Kettlebells nemen namelijk niet zo heel veel plaats in beslag waardoor ze makkelijk op te bergen en mee te nemen zijn. Heerlijk trainen op het strand, buiten of als je op vakantie bent is dus ideaal met een kettlebell. Natuurlijk heb je in veel sportscholen kettlebells maar eerlijk gezegd ben ik blij dat ik ze gewoon in huis heb en thuis kan trainen. Bij Betersport.nl hebben ze diverse kettlebells en nog veel meer leuks om mee te sporten. Producten die wij in onze eigen “sportschool” ook gaan gebruiken want het is nu eindelijk bijna klaar!

Alle spiergroepen trainen

Wat ik een heel groot voordeel vind van een kettlebell training is dat je je hele lichaam traint. Door het combineren van de oefeningen train je diverse spiergroepen. Bovendien moet je bij veel oefeningen ook echt je buikspieren aanspannen om de kettlebell op de juiste manier te gebruiken. Doe je dit niet dan heb je namelijk kans dat je last van je rug of andere ongemakken krijgt en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Mijn favoriete oefeningen

Inmiddels heb ik een aantal favroiete oefeningen:

  • Kettlebell swing
  • Sumo Squat
  • Kettlebell deadlift
  • Kettlebell clean and press
  • Russian twist met kettlebell (oké niet helemaal mijn favo maar wel goed voor de buikspieren)

Wil je weten hoe deze workouts precies uitgevoerd moet worden? Kijk dan even op youtube naar voorbeeld filmpjes zodat je zeker weet dat je het goed uitvoert.

Train jij ook graag met kettlebells?

Facebook Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *






CommentLuv badge