Heb jij weleens gedroomd van een dream body? En dan bedoel ik natuurlijk niet persé een dream body waarbij je helemaal strak bent maar gewoon een lijf waar JIJ tevreden mee bent. Ik droom daar weleens over en doe mijn best om daar naartoe te gaan maar dat is niet makkelijk. Een tijdje terug ontving ik het boek het Dream Body plan waarmee je opweg kunt gaan naar jouw Dream Body maar wat vind ik van het boek? Ik vertel het je graag in deze review..

Het Dream Body Plan is een boek van Asja Tsachigova. Ze heeft al diverse boeken op haar naam staan en het Dream Body Plan is het meest recente boek. Het boek begint ook met een duidelijk inleiding over Asja en over waarom zij bepaalde keuzes heeft gemaakt en hoe dit boek tot stand is gekomen.

Het boek bestaat uit 6 delen:

• Deel 1 voeding – praktijk
  • Deel 2 Voeding – Theorie
  • Deel 3 Beweging
  • Deel 4 Ontspanning en mindset
  • Deel 5 Beauty
  • Deel 6 Recepten

Voeding in praktijk

In het eerste deel van het dreambody plan wordt er gesproken over de voeding in de praktijk. Er staan handige tips in die je kan toepassen. Ook staan er aandachtpunten in. Zo kan je bijvoorbeeld de eerste weken van het dreambody plan last krijgen van allerlei kwaaltjes omdat je toch wat anders gaat eten. De gouden regels die erin staan beschreven zijn mijn inziens makkelijk toe te passen het is alleen even een kwestie van aanpassen. Er staat ook duidelijk in beschreven waarom je juist niet minder moet gaan eten en wel genoeg voedingsstoffen binnen moet krijgen. Het leuke van dit onderdeel is dat er ook voorbeeldmenu’s in staan die je kunnen helpen.

Voeding in de theorie

In dit onderdeel wordt er ingegaan op waarom we koolhydraten en eiwitten nodig hebben. Waarom teveel eiwitten juist niet goed voor je zijn en waarom je wel gewoon koolhydraten moet blijven eten. Er wordt in gegaan op het stukje vetmetabolisme: opslag en verbranding. Er wordt namelijk nog te vaak gezegd dat je juist geen vetten moet eten als je wilt afvallen. Asja verteld in het boek heel duidelijk waarom dat “onzin” is. Uiteraard wordt er een stukje uitleg gegeven over calorieën en vitamines en mineralen.

Beweging

Het onderdeel bewegen begint met een stukje theorie. Ook verteld Asja een stukje over wat je het beste kunt eten en drinken voor, tijdens en na het trainen. Het leuke van het onderdeel beweging is dat Asja door middel van plaatjes diverse oefeningen laat zien. Je krijgt een trainingsprogramma voor 3 x per week en bovenaan het programma staat aangegeven voor welke weken het is. Zo hou je de afwisseling erin. De oefeningen die erin staan kun je overigens allemaal thuis doen en zijn mijn inziens niet moeilijk en ook goed te doen voor een beginner.

Ontspanning en mindset

Een vergeten onderdeel als het aankomt op afvallen. Maar juist ontspanning en de juiste mindset zijn zo belangrijk tijdens het afvallen. Stress kan er namelijk voor zorgen dat het het afvallen tegenwerkt. De regel  “er zijn geen smoesjes, iedereen heeft tijd voor ontspanning” kwam wel even bij mij binnen. Daar heeft Asja namelijk helemaal gelijk in. Ik ben het type van altijd maar haasten, vliegen etc. maar ik ben me er nu steeds meer bewust van dat ik ook moet ontspannen. Asja verteld heel duidelijk wat het effect van ontspanning is op de spijsvertering. En er wordt aandacht besteed aan hoe je slapend vet kan verbranden, ideaal toch?

Beauty

Een klein onderdeel van het dream body plan bestaat uit het kopje Beauty. Hierin wordt beschreven hoe je je huid het beste kunt verzorgen en worden er tips gegeven over bijvorobeeld argan olie. Ook staat er een stappenplan in over hoe je het beste je gezicht kunt reinigen.

Recepten

Het laatste onderdeel, mijn favoriet, de recepten. Deze zijn verdeeld in de onderdelen:

• Drankjes
  • Ontbijt
  • Lunch
  • Diner
  • Snacks
  • Bijgerechten
  • Sauzen en spreads

De recepten die erin staan zijn uiteraard helemaal volgens het dreambody plan. Ze zien er heerlijk uit en in de meeste gevallen zijn ze ook makkelijk te maken. Of je nu zin hebt in een lekkere smoothie, salade of iets hartigs je vind het allemaal terug tussen de recepten.

Wat vind ik van het dream body plan?

Ik vind het een heel erg informatief boek. Er staat ook duidelijk in beschreven waarom iets op een bepaalde manier wordt voorgeschreven. Het leuke van dit boek vind ik dat er zowel theorie als praktijk in staat. Dat er een onderdeel ontspaning en mindset en bewegen in staat is voor mij een heel groot pluspunt. Dat is namelijk hetgeen wat je in veel boeken veelal mist en wat juist wel zo belangrijk is. Ik vind dit boek dus zeker een aanrader. Het boek is onder andere te bestellen bij Bol.com voor 20 euro. Daarbij krijg je dan een gratis online programma t.w.v 35 euro.

Ken jij het dream body plan al?

* Voor dit artikel heb ik het boek ontvangen om over te schrijven. Dit veranderd echter niks aan mijn mening.