Zo richting de zomer heb ik altijd een periode dat ik enorm moe ben. Of het nu komt doordat ik toe ben aan vakantie, door de weersveranderingen, of door teveel hooi op mijn vork nemen? Ik heb geen idee. Ik weet wel dat ik in deze periode altijd wat extra vitamines nodig heb en daar ook echt baat bij heb. Maar welke vitamines en mineralen kun je het beste nemen bij vermoeidheid en in welke producten kun je die vooral vinden?

Er zijn verschillende soorten vitamines die ondersteunen bij vermoeidheid. Om je op weg te helpen geef ik een opsomming van een aantal van deze vitamine.

1. Vitamine A

Vitamine A zorgt voor een goede werking van het afweer- en immuunsysteem: het zorgt ervoor dat je niet ziek wordt. Het is ook nog eens super goed voor je huid, haar en tandlvees. Je vind Vitamine A vooral in dierlijke producten en lever, maar ook in zuivelproducten, vis en eidooier. Maar ook vind je veel vitamine A in zoete aardappelen, bloemkool. wortels, sinaasappels.

2. Vitamine B12

Vitamine B12 zorgt ervoor dat de koolhydraten uit onze voeding worden omgezet in energie. Daarnaast zorgt deze vitaminesoort er ook voor dat je verteringssysteem geboost wordt. Wanneer je lichaam onvoldoende vitamine B12 binnen krijgt kan dit leiden tot extreme vermoeidheid. Ook vitamine B12 vind je vooral in dierlijke voedingsmiddelen zoals melk, vlees en vleeswaren.

3. Vitamine B6

Vitamine B6 is belangrijk voor de mentale helderheid en versterkt bovendien ons zenuwsysteem. Vitamine B6 is daarnaast erg belangrijk voor de hersenstofwisseling het steunt de hersenen namelijk bij de productie van neurotransmitters. Een ander belangrijk onderdeel van vitamine B6 is het ondersteunen van onze spijsvertering. Vitamine B6 bevordert ook de opname van ijzer. Dit vind je onder andere in bananen maar ook in vis en eieren.

4. Vitamine C

Vitamine C is erg belangrijk voor het immuunsysteem.  Daarnaasst zorgt vitamine C voor de afvoer stoffen die het lichaam niet meer nodig heeft. Een tekort aan vitamine C kan zorgen voor onder andere depressieve gevoelens.  Vitamine C vind je vooral in citrusvruchten, tomaten, kiwi’s en bosbessen.

5. Magnesium

Stress zorgt ervoor dat je lichaam meer magnesium verbruikt dan normaal. Magnesium is nodig voor de omzetting van voedingsstoffen in energie. Als je hier een tekort aan hebt uit zich dit vaak in vermoeidheid. Magnesium is ook een belangrijke voedingsstof voor de hersenen: het verhoogt de weerstand tegen depressies en spanningen en bevordert het geheugen en het concentratievermogen. Magnesium heeft ook een goed effect op de spieren. Magensium vind je vooral in soja producten, noten, zaden, schelpdieren en groene bladgroenten.

6. IJzer

Ijzer is ook erg belangrijk bij de energieproductie. Dit is 1 van de eerste dingen die de arts ook controleert bij extreme vermoeidheid. IJzer komt voor in plantaardige voeding zoals graanproducten, aardappelen en groente, maar ook in dierlijke producten zoals kabeljauw en oesters. Om ijzer beter op te laten nemen uit voeding kun je het combineren met vitamine C, dit bevordert de opname.

10. Zink

Zink is een mineraal dat een rol speelt bij de mentale fitheid en alertheid. Zink zorgt voor een goede communicatie tussen de hersencellen. Als je niet voldoende zink binnen krijgt kan vermoeidheid gaan opspelen. Maar ook oogproblemen, depressies en haaruitval zijn veel voorkomende problemen bij een tekort aan zink. Zink vind je vooral in spinazie, havermout, champognons, asperges, zaden en noten. Maar wil je echt veel zink uit eten halen? Kies dan voor oesters, deze zitten bomvol zink.

Natuurlijk is het erg lastig om van alles precies genoeg binnen te krijgen. Daarom is het mijn inziens raadzaam om extra vitamine en mineralen in te nemen wanneer je erg moe bent of andere klachten ondervind. Een goede shop met supplementen is Flinndal. Hier vind je diverse vitamine en mineralen die je kunnen ondersteunen om je weer beter te gaan voelen.

Wat voor vitamine gebruik jij?

 

Facebook Comments

1 Comment on Vitamines en mineralen bij vermoeidheid

  1. Saskia
    16 december 2018 at 17:33 (5 maanden ago)

    Fijn artikel! Ik gebruik dagelijks vitamine B12, C, Magnesium en Zink(methionine). Het blijkt ook dat veel Nederlanders hier tekort aan hebben. Nou ben ik niet zo’n goed voorbeeld, want ik ben al 5 jaar chronisch ziek (chronische ziekte van Lyme). En vitamine D is er nog zo één, die wordt nu ook in Nederland aangeraden om dagelijks te slikken, zeker tijdens de donkere wintermaanden. Wel is het aan te raden om goed te kijken naar welke variant supplement je het beste kunt gebruiken. Helaas is niet alles wat te koop is goed voor ons of goed opneembaar. Of er zitten teveel toevoegingen in. En met vitamine B6 is het wel uitkijken, deze kun je gemakkelijk overdoseren en zit voldoende is onze voeding. Helaas zit bij veel supplementen B6 toegevoegd en moet je dus erg goed zoeken om zonder of met een lage dosering B6 te vinden. Hopelijk is dit nuttig! 🙂

    Beantwoorden

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *






CommentLuv badge