Gezondheid

Foamroller gezondheidsvoordelen

Fitnessapparaat.nl is een webwinkel die gespecialiseerd is in fitness attributen. Zij verkopen ook foamrollers, maar niet bij iedereen is duidelijk wat een foamroller doet en wat de voordelen hiervan zijn. In dit artikel wordt dat gelukkig allemaal duidelijk gemaakt.

Wat is een foamroller?

Een foamroller is een buis met aan de buitenkant een laag schuim. Een foamroller wordt voornamelijk gebruikt om stijve spieren te laten ontspannen. De bedoeling is om met een bepaalde spier op de roller te gaan liggen en vervolgens heen en weer te rollen. Het rollen moet ervoor zorgen dat de spier als het ware gemasseerd wordt. Optimaal is om bij elke spier 30 tot 90 seconden heen en weer te rollen, maar pijn is niet goed dus druk niet te hard. Foamrollers zijn er in verschillende maten en hardheden. Voor een beginner is een zachte variant het beste om mee te beginnen.

De voordelen van een foamroller

Wanneer je hard getraind hebt is er een kans dat je spieren stijf worden. Dan moet je rust houden, maar om het herstel te bevorderen kan je dus een foamroller in het leven roepen. Een foamroller biedt niet alleen uitkomst bij stijve spieren maar heeft nog veel meer voordelen.

1.Verbeteren van flexibiliteit

Door het gebruik van een foamroller, rol je eigenlijk de afvalstoffen uit je spieren en maak je ze weer flexibeler. Je maakt hiermee je spieren dus minder stijf. Dit kan je ook doen voor dat je gaat sporten. Hiermee kan je spierpijn juist voorkomen en flexibele spieren houden.

2. Verbeteren van mobiliteit

Als je zwaar getraind hebt en je voelt dat 2 dagen later nog steeds, dan is het waarschijnlijk ook zo dat je mobiliteit slechter is dan normaal. De trap oplopen doet pijn, omdat je kuiten en bovenbenen hartstikke zwaar aanvoelen. Met een foamroller kan je de spieren weer soepeler maken en dus ook je mobiliteit verbeteren.

3. Voorkomen van blessures

Je hoeft een foamroller niet alleen te gebruiken wanneer je pijn hebt. Een foamroller kan ook dienen als warming-up. Door de spieren te rollen verbeter je de doorbloeding ervan en kunnen afvalstoffen dus makkelijker afgevoerd worden.

4. Versnelt herstel van spieren

Na een benen training heb je 2 dagen later nog steeds last, maar de volgende dag staat er alweer een benen training op het programma. Je staat voor een uitdaging, maar het door het gebruik van een foamroller is het onmogelijk. Door je stijve benen over de foamroller te rollen, rol je de afvalstoffen uit je spier. Door deze rol beweging komt er druk op de spieren en het omliggende weefsel. De doorbloeding komt weer op gang en dan zijn die spieren zo stijf niet meer.

5. verbetering van lichaamshouding

Als jij een slechte lichaamshouding hebt kan een foamroller ook de uitkomst zijn. Het gaat hier niet om stijve spieren vanwege het sporten, maar om spieren die een verkeerde houding hebben aangenomen. Als je schouders naar voren gebogen staan, heb je een verkeerde lichaamshouding en het ziet er ook niet echt charmant uit, toch? De reden hiervan kan zijn is dat de aanhechting van je borstspier te kort is. Met een foamroller kan je deze aanhechting soepeler makkelijk en zo dus je schouders naar achter trekken.