Afvallen
Afvallen, Lifestyle

De waarheid over inspanning bij afvallen

Een tijdje terug postte ik op Facebook dat ik een interessante lezing van Jelle Smaling had bijgewoond. Hij heeft me toen beloofd een gastblog te willen schrijven voor Healthy-Kelly. En dat heeft hij nu gedaan. Lees snel verder over de waarheid over inspanning bij afvallen…

De waarheid rond inspanning gericht op afvallen

We weten toch allemaal hoe afvallen werkt? “Het is toch niet zo moeilijk?! Je laat je chips en cola staan en gaat meer bewegen!” horen we toch oh zo vaak. Het is in feite zo simpel als ‘meer bewegen en minder eten’ teneinde tot een verschil te komen in het aantal calorieën dat je binnenkrijgt, versus het aantal wat je verbrandt. Daarnaast vinden we clichés als ‘hardlopen op een band als een hamster in een rad is zinloos’ en ‘van interval training val je beter af’ en met name ‘krachttraining zet vet om in spieren’.

STOP !

Denk eens even rustig en logisch na over de processen binnen ons lichaam.. ik ga je een handje helpen, voeding even daar gelaten, met de juiste werkwijze v.w.b. bewegen en afvallen:

Alleen meer bewegen en minder eten is niet zaligmakend, het is weliswaar belangrijk, maar het is vooral nodig dat we de stofwisseling en verbranding opschalen. Hiervoor hebben we diverse voedingstools. (zoals terugschroeven van suiker, daarmee het verlagen van de insulinebehoefte en meer vertrouwen op de vetverbranding) Regelmatig eten in de juiste samenstelling is natuurlijk ook van belang.

Kracht training

Hardlopen, wielrennen, zwemmen, groepslessen en dergelijke zijn cyclische bewegingen waarbij je de grote spiergroepen constant in beweging brengt. Dit zorgt voor een hoog energie verbruik en is dus een goede manier om relatief veel te verbranden per minuut. Interval training kan d.m.v. dezelfde bewegingen maar in een vorm waarbij je periodes van zware inspanning afwisselt met periodes van rust. Dit zorgt vooral voor een hoge ‘naverbranding’ waarbij je lichaam nog uren na je inspanning bezig is met herstellen, opruimen en aanvullen.

Krachttraining is niet iets waar je heel veel van afvalt qua verbranding per minuut. Maar je lichaam is in het geval van een calorieën tekort geneigd om in eerste instantie jouw spiermassa te gebruiken als brandstof i.p.v. je vetreserves. (dit is een gevolg van de processen uit de oertijd omdat destijds een beetje vet erg belangrijk was voor je overlevingskansen) Dit willen we niet, jouw verbranding in rust wordt immers deels bepaald door de hoeveelheid spiermassa. Om te zorgen dat je de spieren zoveel mogelijk behoudt is regelmatige (2-3x p. week) krachttraining een must! Krachttraining helpt volgens onderzoek nauwelijks met afvallen op zich maar is cruciaal in het behoud van de juiste massa.

Ten slotte kan ik je vooral benadrukken dat ‘dagelijks meer bewegen’ een belangrijk ding is om te doen. 3x sport per week is niet genoeg, als jij iedere dag veel meer wandelt, fietst, lopend boodschappen doet of de trap pakt verbrandt je al honderden calorieën meer en blijft die oh zo belangrijke stofwisseling op peil.

Probeer niet langer dan 55 minuten ononderbroken te zitten!

Natuurlijk is bewegen belangrijk maar zonder de juiste voeding is het allemaal voor niets…

De effecten van zitten zijn dat o.a. binnen 60 minuten, je calorieverbranding zakt naar 1 per minuut, goede cholesterol (LDL) met 20% zakt, insulinegevoeligheid tot wel 50% zakt, vetverbrandingsenzymen zakken met 90%, de elektrische prikkels naar je benen stoppen volledig. De kans op zowel rugklachten als hart- en vaatziekten verdubbelt bij mensen die 6-8 uur zitten.

Dit vind je misschien ook leuk...