Hardlopen is een populaire sport en steeds meer mensen willen er mee beginnen, dat is ook niet gek want naast dat het goed is voor je conditie is het ook best leuk en een goede total body workout. Maar de meest gemaakte fout is de gedachte “oh ik ga maar gewoon beginnen en dan komt het vast goed” en men start zonder voorbereiding. Dit is niet zo verstandig als je blessure vrij wilt trainen daarom geef ik je wat hardloop tips waar je het beste op kunt letten.

Ik ben zelf een goed voorbeeld van beginnen en weer opgeven. Maar vanaf volgende week ga ik ook weer beginnen met het oppakken. Om weer goed te starten moet je letten op de volgende dingen.

Zorg voor een goede warming up en cooling down!

Als je bijvoorbeeld een hardloop app gebruikt dan moet je soms gelijk beginnen met ‘hardlopen’. Toch is het belangrijk eerst wat op te warmen om zo de kans op blessures te voorkomen. Zo kun je een paar minuten rustig wandelen en daarna de app pas starten.
Als cooling down zou je ervoor kunnen kiezen om wat strekoefeningen te doen, zo is je zelf een aantal keer goed uitstrekken al een erg goede oefening.

Loop niet te hard

De meest gemaakte fout is dat men te hard wil lopen. Hierdoor raak je snel uitgeput en hou je het dus ook niet vol. Beter is het om rustig te beginnen en een tempo aan te nemen die je langer vol kan houden. Merk je dat het steeds beter gaat? Dan kun je altijd nog harder gaan lopen en je tempo steeds een beetje verhogen.

Zorg ervoor dat je niet te kort van te voren eet

Wanneer je eerst een flinke maaltijd gaat eten en daarna gelijk gaat hardlopen dan kan je daar last van krijgen. Opboeren, steken in de zij etc. Zorg er dus voor dat je minimaal een uur van te voren eet dit voorkomt hele vervelende klachten en ongemakken.

Vocht is erg belangrijk!

Ik loop zelf zonder een flesje water maar zorg er wel voor dat ik voor het hardlopen ruim voldoende heb gedronken. Wil je wel een flesje water meenemen tijdens het lopen: er zijn speciale banden waar je een klein flesje in kan doen om mee te nemen, dit zou ik zeker aanraden op hele warme dagen en als je ver gaat lopen.

Gebruik de juiste schoenen en kleding

Goede schoenen zijn echt super belangrijk, je kan niet zomaar “even” op gewone gympen gaan hardlopen want dat is vragen om problemen. Kies voor goede stevige hardloopschoenen.
Ook de kleding is erg belangrijk. Zo is een goede sport bh echt een must, je wilt tenslotte niet dat je last van je borsten krijgt tijdens het hardlopen. Verder ren ik altijd in een lange legging, een shirt en bij koud weer een thermo shirt en / of jasje erover.
Wat ook vaak wordt vergeten, en die fout heb ik zelf ook eens gemaakt, zijn de juiste sokken. Ik dacht een keer “ach, ik ga wel even gauw lopen met gewone sokken” maar dat kwam mij duur te staan ik kreeg namelijk blaren, daarom zijn goede hardloopsokken ook echt een must!

Ik zie ook steeds vaker mensen hardlopen achter de wandelwagen. Ideaal natuurlijk maar ook voor je baby / kindje geldt: zorg er voor dat ze goed en warm genoeg aangekleed zijn. Voor inspiratie kijk bijvoorbeeld eens naar de jongensjassen van Jayno.nl

Train niet teveel:

Zorg ook voor voldoende rust tussen de trainingen. Ongeveer 3 x per week hardlopen is voldoende. Zo heeft je lichaam genoeg tijd om te herstellen. Uiteraard kan je wel gewoon nog wat anders doen qua beweging.

Denk niet teveel na:

Ik had in het begin altijd het idee dat mensen mij maar raar vonden als ik aan het hardlopen was. Daardoor ben ik 3 x opnieuw gestart met Evy na een tijdje gestopt te zijn. Probeer dit gevoel los te laten tenslotte zijn alle hardlopers ooit zo begonnen dus je bent niet de enige.

Pas met warm weer op!

Het is zeer belangrijk om echt genoeg te drinken bij warm weer en neem wat te drinken mee. Krijg je het ineens koud of wordt je duizelig: stop dan gelijk en loop rustig terug, het kan dan namelijk zo zijn dat je over verhit raakt.

Schrijf je in voor een wedstrijd

Meedoen aan een wedstrijd is niet alleen erg leuk het geeft je ook houvast om ergens voor te trainen. Ik heb zelf ooit meegedaan aan de colorrun en de breakout run. Heel zwaar maar ook super leuk. Het gaat daarbij ook echt niet om de snelste tijd maar de lol die je ervan hebt, als je dan uiteindelijk de finish hebt behaald dan ben je alleen maar nog trotser op jezelf.
Heb jij nog goede hardloop tips?

Facebook Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *






CommentLuv badge