Heb je na het eten van een pudding of vla als toetje ook wel eens enorm dorst? Dat is niet gek. Dorst na een dessert komt vaak voor. Maar waarom heb je soms zo’n dorst na een toetje? Of nadat je op een andere moment suiker gegeten hebt?


Piek in je bloedsuikerspiegel

Dorst na een toetje of ander suikerhoudend voedsel heeft te maken met een piek in je bloedsuikerspiegel. Als je suiker eet, gaat dit eerst naar je maag en daarna naar je bloed. Zodra de suiker in je bloed komt, gaat er water uit je cellen naar je bloed. Dit gebeurt om de balans in je bloed te herstellen. Wanneer het water uit de cellen verdwijnt, gaat er een seintje naar de hersenen dat je cellen water nodig hebben. Zo ontstaat de dorst van suiker.

Als je meteen na het eten van suiker dorst hebt, heeft dat waarschijnlijk te maken met het eten zelf en niet zozeer met de verandering in je bloedsuiker. Toch kun je na het eten van suiker al vrij snel te maken hebben met dorst door die piek in je bloedsuiker.
Zeker als je snel af wilt vallen is het daarom aan te raden om zoete toetjes na het eten achterwege te laten.

Hoe snel krijg je dorst na het eten van suiker?

Suiker wordt snel opgenomen in je darmen en vervolgens in je bloed. Daardoor heb je vaak al binnen vijf tot tien minuten dorst nadat je suiker hebt gegeten. Het beste is dan om een glas water te drinken om je dorst te lessen, ook al heb je misschien zin in iets zoets. Als je echter een suikerhoudend drankje drinkt, raakt je lichaam in de war en krijg je alleen maar lege calorieën binnen.

Wat kun je het beste doen om dorst te voorkomen?

De volgende keer dat je iets met suiker eet, houd dan een glas water bij de hand. Of nog beter: pas de volgende tips toe:
– Vermijd voedsel met toegevoegde suikers.
– Creëer een stabiele bloedsuikerspiegel door koolhydraatarm en onbewerkt te eten. Zorg ervoor dat je voedsel voornamelijk bestaat uit eiwitten en vetten en in mindere mate uit langzame koolhydraten.
– Drink 1,5 -2 liter water per dag.
– Eet regelmatig. Het liefst drie hoofdmaaltijden per dag en twee maal een tussendoortje.
– Begin de dag altijd met een glas water met sap van een halve citroen.
– Laat zoete toetjes achterwege en drink een kop verse kruidenthee of zwarte koffie na het eten. Mocht je toch niet zonder een toetje kunnen kies dan voor een blokje pure chocolade van meer dan 87% (rauwe) cacao.

Krijg jij ook altijd dorst van suiker? En heb jij nog tips om dorst te voorkomen?

* dit artikel is geschreven door Anita Mulderij voedingsdeskundige bij Jasper Alblas
Facebook Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *






CommentLuv badge