Toen ik ooit begon met afvallen zei iemand tegen mij “nee je moet echt geen noten meer eten daar zitten veel te veel calorieën in. En dat klopt voor een deel, toch zijn er ook gezondheidsvoordelen. Maar wat zijn dan eigenlijk de voordelen van noten?

Veel mensen mijden juist noten als ze gaan afvallen. Maar eigenlijk is dit een beetje onterecht. Ik kan namelijk diverse redenen opnoemen waarom noten juist goed voor je zijn, ook tijdens het afvallen.

Bloedsuiker spiegel blijft meer stabiel

Wanneer je een handje noten eet als tussendoortje dan zorgt dit ervoor dat je bloedsuiker spiegel stabieler blijft. Als je veel enkelvoudig onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetten eet, verbetert je insulinegevoeligheid. Hierdoor heb je minder kans op insulineresistentie. Noten bevatten deze gezonde vetten.

Vitaminen en mineralen

Naast vetten zijn noten rijk aan vitaminen en mineralen. Deze zijn erg belangrijk voor een goede stofwisseling.
Amandelen zijn bijvoorbeeld een bron van vitamine E. Dit is een antioxidant die je lichaam beschermt tegen schadelijke stoffen.   In hazelnoten zitten juist veel B-vitaminen die weer bijdragen aan een goede spijsvertering en zenuwstelsel. Veel noten bevatten ook ijzer, wat weer erg belangrijk is bij het zuurstoftransport in het bloed.

Noten stillen de honger

Het voordeel van noten is dat ze veel eiwitten en voedingsvezels bevatten die kunnen helpen om de honger te stillen. Het eten van noten als tussendoortje kan tot gevolg hebben dat je later op de dag minder behoefte hebt om heel veel te eten. Ik merk zelf ook dat ik bij het eten van noten sneller vol zit dan wanneer ik bijvoorbeeld chips eet, dan is het vaak: meer, meer meer….

Erg lekker tussendoortje

Naast dat noten veel gezonde vetten, vitaminen en mineralen bevat is het ook een erg lekker tussendoortje vind ik. Je kan er volop mee varieëren door steeds te wisselen van soort noot. Ook kan je lekker mixen met diverse noot soorten. Daarvoor zijn de mix zakjes van Bas Boer Noten ideaal. Natuurlijk moet je wel uit kijken met de hoeveelheid die je eet. Om een idee te geven hoeveel calorieën er in welke noot zit kun je onderstaande tabel checken:

Nootsoort Aantal Calorieën Onverzadigd vet (gram) Verzadigd vet(gram)
Amandelen 10 120 10 1
Hazelnoten 10 70 7 0
Pistachenoten 10 60 4 1
Cashewnoten 10 120 8 2
Walnoten 10 250 22 2
Pecannoten 10 140 13 1
Paranoten 3 70 5 2

 

De voordelen van Noten zijn dus aanwezig en kunnen je ondersteunen tijdens het afvallen. Let wel op: beperk zoveel mogelijk de noten met het krokante jasje. Dit zorg namelijk voor extra calorieën en die zijn iets minder geschikt tijdens het afvallen. Wil je de voordelen van noten ervaren kies dan voor pure noten zonder toevoegingen.

Wat is jouw favoriete nootsoort?

 

Facebook Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *






CommentLuv badge