Je doet zo goed je best maar toch wil het maar niet lukken met het afvallen, en eigenlijk zit je er aan te denken om het bijltje erbij neer te leggen. HO STOP! Lees eerst dit bericht, mogelijk zit het probleem in 1 van deze 5 meest gemaakte fouten tijdens het afvallen….

Ik denk dat iedereen die bezig is met afvallen weleens 1 of meerdere van deze 5 fouten heeft gemaakt, maar als je er alert op bent kun jij je behoeden van deze fouten..

Na het sporten compenseren met extra eten

Een fout die vaak wordt gemaakt is extra eten na het sporten “Oh ik heb het toch verbrand dus ik kan wel iets extra’s eten” of “Ik ga zometeen toch sporten dus ik mag nu wel dat stukje chocolade” etc. En natuurlijk mag je jezelf weleens verwennen met wat lekkers maar houd je doelen voor ogen en ga niet denken dat je door sporten wel vaker wat slechters kan eten. Wil je dan toch iets extra’s eten? Kies dan voor eiwitten, dit is goed vullend en bovendien ook goed voor spier herstel.

Maaltijden overslaan

Wat ik in het verleden vaak deed was maaltijden overslaan omdat ik die avond bijvoorbeeld uit eten ging of een feestje had. FOUT! Het gevaar is namelijk dat je extra honger krijgt en s’avonds dus nog meer naar binnen werkt waardoor je later spijt krijgt. Kies er in dit geval voor om calorie arme maaltijden te nuttigen die toch wel vullen, kies bijvoorbeeld voor een salade met gerookte kip of een bak kwark met vers fruit.

Koolhydraat vrij of Vet vrij eten

Nog een stukje waar je je beter niet aan kunt wagen, je hebt namelijk gewoon koolhydraten en vetten nodig. En dan bedoel ik natuurlijk niet een frietje speciaal of een lekkere gevulde koek maar vetten uit gezonde producten zoals noten. Ook koolhydraten vermijden is niet aan te raden deze heb je nodig om goed te functioneren. Je kan er wel voor kiezen om koolhydraten te verminderen die is vaak effectief bij de meeste maar laat ze NOOIT weg.

Pakjes en zakjes gebruiken voor het eten

Makkelijk is het wel: de kant en klare pakjes, zakjes en potjes uit de winkel, gezond is het echter (meestal) niet. Vaak zitten deze producten vol verborgen suikers, ongezonde vetten, zouten en andere troep. Je kan dan nog denken dat je heel gezond bezig bent maar als je echt goed op de achterkant gaat kijken zulk je vaak schrikken. Om een voorbeeld te geven: een pasta saus waarbij het 2e product wat op de lijst staat suiker is. Hallo??? Suiker in Pasta saus?? Nergens voor nodig, maar het gebeurd dus wel. Wist je trouwens dat van het eerste product op de ingrediëntenlijst er het meeste van in zit? Dan kun je nagaan dat als het 2e product suiker is daar ook nog best veel van in zit…

Uitstellen

“Oh maandag begin ik” die hoor ik heel vaak. Maar waarom wachten als je ook NU aan je gezondheid kan werken? Wat ook vaak gebeurd is dat mensen op maandag heel enthousiast beginnen en dan op woensdag de mist in gaan en vervolgens denken “Ach maandag ga ik er weer tegen aan”. Dat is ook een verkeerde gedachten, natuurlijk kan je af en toe een slechte dag hebben maar pak het dan gelijk weer op want hoe langer je door gaat met slecht eten hoe moeilijker het wordt om het weer terug op te pakken. (Ik spreek uit ervaring 😉 )

Zijn dit voor jou ook de meest gemaakte fouten tijdens het afvallen?

Facebook Comments

4 Comments on Top 5 meest gemaakte fouten tijdens het afvallen

  1. Sarina
    5 maart 2017 at 13:42 (8 maanden ago)

    Bij mij is het eerder andersom, ik moet aankomen in plaats van afvallen Maar je tips zijn wel waar! Dit zijn hele gebruikelijke valkuilen bij mensen. Goed dat je ze benoemd.

    Beantwoorden
  2. Tanja
    5 maart 2017 at 12:06 (8 maanden ago)

    Pakjes en zakjes lijken gemakkelijk en snel, maar zonder ben je eigenlijk (bijna) net zo snel klaar en kook je veel gezonder. Blij dat ik een tijd geleden deze keus gemaakt heb!
    Tanja onlangs geplaatst…GroentelasagneMy Profile

    Beantwoorden
  3. Fallon Christy
    4 maart 2017 at 12:59 (8 maanden ago)

    Ik ben zelf ook bezig met afvallen en dit zijn zeker goede tips!

    Beantwoorden
  4. Vlijtig Liesje
    1 maart 2017 at 10:44 (8 maanden ago)

    Ik doe niet aan afvallen maar ik herken wel de valkuil dat je na het sporten gaat snoepen omdat je denkt dat het ‘wel kan’. Maar dan heb je de calorieën er heel gauw weer aan.

    Beantwoorden

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *






CommentLuv badge