Fruit is een gezonde keuze, zo wordt gezegd. Maar hoewel fruit rijk is aan vezels en voedingsstoffen, bevatten vruchten ook veel suiker. En daar zit net het probleem. Betekent dit dat fruit een dikmaker is?


Te veel suiker, waar het ook vandaan komt, heeft een negatief effect op je gewicht. Suiker is immers calorierijk en zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel en hormoonhuishouding uit balans raken. Krijg je meer calorieën binnen dan je verbrandt, dan kom je aan. Betekent dat, dat je helemaal geen fruit meer moet eten als je wilt afvallen? Zeker niet. Maar het kan goed zijn een beetje op te letten hoeveel suiker je door middel van fruit binnenkrijgt.

Hoeveel fruit is gezond?

De American Heart Association, die zich bezighoudt met de preventie en behandeling van hart- en vaatziekten, stelt dat vrouwen het beste niet meer dan 26 gram suiker per dag eten. Voor mannen is dit 36 gram. Verder zegt de stichting dat mensen tussen 19 en 30 jaar voor hun gezondheid het beste twee stuks fruit per dag eten. Maar daarmee houden ze geen rekening met de hoeveelheid suiker die je binnenkrijgt. Want dat verschilt per fruitsoort. Met twee bananen zit je namelijk al op 36 gram suiker!

Wat betekent dit voor jou?

Een eetpatroon dat rijk is aan groenten en fruit kan voorkomen dat je overgewicht ontwikkelt. Hoewel fruit per portie tot drie keer zoveel calorieën kan bevatten als groenten, zijn vruchten nog altijd behoorlijk caloriearm. Fruit bevat bovendien veel vezels, vitamines, mineralen en water, en die geven je een verzadigd gevoel. Hierdoor is de kans klein dat je blijft dooreten en gaat overeten.
Fruit is dus altijd een betere keuze in vergelijking met een snack of reep waar geraffineerde suikers aan toegevoegd zijn. Deze bevatten immers enkel lege calorieën die helemaal niets nuttigs voor je lichaam doen.

1 Stuk fruit bij overgewicht

Als je overgewicht hebt en snel af wilt vallen doe je er goed aan om slechts 1 stuks fruit per dag te eten. Fruitsoorten die dan de voorkeur krijgen zijn aardbeien, frambozen en blauwe bessen. Deze zijn licht verteerbaar en bevatten Weinig koolhydraten. Ook appels zijn een erg goede keuze.
Druiven, mango en bananen bevatten wat meer koolhydraten, eet deze dus met mate als je sneller wilt afvallen.
Eet als je sneller wilt afvallen liever tussendoortjes die rijk zijn aan eiwitten en natuurlijke vetten. Denk aan een gekookt ei, een halve avocado, wat rauwe groenten of een handje noten. Deze houden je bloedsuikerspiegel stabiel wat het afslanken stimuleert.
Heb jij een gezond gewicht? Dan kun je prima 2 stuks fruit per dag eten. Geniet er van!

*Dit artikel is geschreven door Anita Mulderij voedingsdeskundige bij Jasper Alblas. *

Facebook Comments

2 Comments on Fruit een dikmaker of niet?

  1. Natascha - Tinsel
    2 mei 2017 at 10:39 (1 jaar ago)

    Wow, ik dacht altijd dat je 3a5 stukken groenten en fruit per dag moest nuttigen. Zeker nu ik op dieet ben heb ik veel dingen al vervangen door fruit. Toch een beetje herbekijken dus 🙁

    Beantwoorden
    • Healthy Kelly
      2 mei 2017 at 20:15 (1 jaar ago)

      Zou ik inderdaad wel doen 😉 kan je beter meer groenten pakken dan fruit

      Beantwoorden

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *






CommentLuv badge